de remblokken zit dan zal de remwerking voldoende zijn voor de APK en zal de auto nog prima remmen, gaat u echter op vakantie of gaat u een lange rit maken dan zal door de extra belasting de remvoering sneller slijten. Daarom is het verstandig om het remsysteem regelmatig te laten controleren.
Wij gebruiken enkel rem onderdelen van A-Kwaliteit, dit garandeert een goede remwerking en een lange levensduur voor een onderdeel wat essentieel is voor de veiligheid in het verkeer.
Remolie.
Over het algemeen wordt er weinig gekeken naar de remolie, auto fabrikanten schrijven echter vaak voor dat de remolie om de 2 jaar moet worden vervangen, dit is omdat remolie vocht of water opneemt uit de lucht, dit vocht zorgt ervoor dat het kookpunt van de remolie omlaag gaat, als er teveel vocht in de remolie zit kunnen zich bij hogere belasting van de remmen ( Denk aan het rijden in de bergen of rijden met een caravan. ) luchtbellen in de leidingen waardoor de remkracht afneemt en de remmen kunnen weigeren.
Ook is het mogelijk dat het vocht in de remolie er voor zorgt dat er onderdelen door corrosie vast gaan zitten en in het ergste geval gaan lekken waardoor de kans bestaat dat remmen helemaal niet meer mogelijk is.
Remblokken.
Remblokken worden altijd per as vervangen omdat er anders remverschillen kunnen optreden, indien nodig word de remslijtage indicator meevervangen, vaak is het mogelijk om 2 keer remblokken te vervangen op 1 set remschijven, dit wordt tijdens de controle bekeken.
Scheef afgesleten remblokken.
Het scheef afslijten van remblokken is vaak het gevolg van te weinig onderhoud. Dit komt doordat er bijvoorbeeld een remzuiger vast gaat zitten. Een ander oorzaak is dat de blokken zelf klemmen in de houder. Word hier mee doorgereden kan het remvermogen afnemen of in het ergste geval helemaal wegvallen. In dit geval kan het voldoende zijn om de remmen schoon te maken en met nieuwe remblokken te monteren. Dit is echter sterk afhankelijk van de oorzaak van deze scheef afgesleten remblokken.
Sterk versleten remblokken.
Ook een gevolg van te weinig onderhoud. Deze remblokken zouden bij de APK gewoon worden goedgekeurd als het remvermogen nog in orde is. Moet u echter een paar keer flink remmen (bv op vakantie in de bergen) dan is het laatste beetje voering zo verdwenen en zal de auto niet meer goed afremmen. Hier kan het volstaan om alleen de remblokken te vervangen mits de schijven in goede staat zijn.
Remschijven.
Remschijven worden ook altijd per paar vervangen, bij het monteren van nieuwe remschijven dienen ook de remblokken te worden vervangen. Dit is omdat remschijven nooit helemaal vlak afslijten en de remblokken dus ook niet helemaal vlak meer zijn. Als de oude remblokken weer op de nieuwe schijven worden gemonteerd zal het remvermogen een stuk minder zijn als met nieuwe blokken.
Extreem versleten remblokken.
Hier zijn de remblokken helemaal versleten geweest waardoor het ijzer van de remblokken rechtstreeks tegen de remschijf zelf gedrukt wordt, hierbij is remmen bijna niet meer mogelijk en maken de remmen een hoop lawaai. In dit geval is een correcte reparatie het vervangen van de remschijven en de remblokken.
Roest randen op het rem oppervlak.
Dit komt vaak voor als er weinig met een auto wordt gereden als de roestrand meer als 50 procent van het rem oppervlak beslaat is dit een afkeur punt voor de APK, om dit te repareren dienen de remblokken en de remschijven vervangen te moeten worden.
Ingesleten remschijven.
Dit komt vaak voor als de remschijven worden vervangen en de remblokken niet mee worden vervangen, de remblokken slijten dan verkeerd in op de remschijven. Dit is enkel te verhelpen door de remschijven en blokken te vervangen
Trommelremmen.
Trommelremmen worden voornamelijk toegepast op de achteras, hierdoor slijten de remmen ook een stuk minder snel, toch moet er regelmatig naar worden gekeken, remvoeringen kunnen door ouderdom los laten en er voor zorgen dat een rem vast slaat. Ook zit in de trommelrem het handrem mechanisme verwerkt, door stof en slijtagedelen kan de handrem gaan vastzitten. Dit is een APK afkeur punt en kan er ook voor zorgen dat de achterremmen zelf ongelijk gaan remmen.
Wielremcilinders.
Wielremcilinders zitten in de remtrommels en zorgen voor de bediening van de remmen. Deze remcilinders kunnen gaan lekken en omdat ze in de trommels zelf gemonteerd zitten kan er ongemerkt remolie op de remvoeringen komen zodat de trommelremmen niet meer goed functioneren.